پایگاه خبری بيان ما - آخرين عناوين فرهنگی و اجتماعی :: نسخه کامل http://bayanema.ir/cultural Mon, 22 Jan 2018 19:34:45 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط پایگاه خبری بيان ما http://bayanema.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بيان ما آزاد است. Mon, 22 Jan 2018 19:34:45 GMT فرهنگی و اجتماعی 60 اگر کاری نکنیم، دیگر شهید فهمیده و حججی نخواهیم داشت http://bayanema.ir/fa/doc/news/7372/اگر-کاری-نکنیم-دیگر-شهید-فهمیده-حججی-نخواهیم به گزارش خبرگزاری بیان ما به نقل از رجانیوز - سخنرانی علامه مصباح یزدی در جمع فرماندهان مراکز بصیرت افزایی حوزه نمایندگی ولی فقیه گفت:   سپاه، نهاد مقدسي است كه از بطن انقلاب روئيده و امام (ره) نیز، اهتمام فراواني به اين نهاد داشتند؛ سپاه، ابعاد مختلفي دارد كه بعد نظامي، تنها يك بعد آن است و البته بيشتر به همين بعد، شناخته مي شود؛ اما پاسداري از انقلاب، تنها به كار نظامي نيست؛ هر كجا يك خلأ در انقلاب احساس شود، سپاهيان اولين كساني هستند كه براي پاسداري از انقلاب، اقدام مي كنند؛ نمونه آن زلزله كرمانشاه است كه فرمانده سپاه با اين همه مسئوليت ها، خودش به مناطق زلزله زده رفته و سركشي مي كند. لذا موقعيت سپاه، با ساير نهادها بسيار متفاوت است.    باید توجه داشت آنچه مهم ترين خدمات در نظام اسلامی است، همان است كه با جوهره انقلاب، ارتباط دارد و آن اسلام است؛ چرا كه ويژگي انقلاب ما در بين همه انقلاب ها، اسلامي بودن آن است. البته اسلام تنها يك عنوان و اسم نيست، بلكه نشانگر ماهيت انقلاب است؛ ماهيت اسلامي نيز قابل تزريق نيست؛ بلكه بايد اسلام را شناخت و باور كرد و به دستوراتش عمل كرد. وگرنه پاكستان و موريتاني هم خود را جمهوري اسلامي مي دانند!   اگر صرف يك پسوند گذاشتن، كشوري را اسلامي مي كند كه ديگر نيازي به اين همه فداكاري نبود!؛ لذا زماني كشوري اسلامي است، كه روح اسلام در دل ها وجود داشته باشد.    قدم اول، شناخت اسلام است؛ چون اگر اسلام شناخته نشود، بقيه فعاليت ها، بر اساس همين شناخت باطل پيش مي رود.  اسلامي بودن يعني اين كه مردم، اسلام را شناخته و باور كنند و به وعده هاي آن باور داشته باشند و بدانند كه «لينصرن الله من ينصره». همچنين هر كس به اين نظام، علاقه بيشتري داشته باشد، بايد بيشتر به دنبال اجراي احكام اسلام باشد.    هیچ چیز جای آموزش صحیح اسلامی را نمی گیرد؛ خوارجی که با حضرت امیر (ع) جنگیدند، از این جهت بود که می گفتند چرا حکمیت را پذیرفته ای؟! این خلاف اسلام است و حکم مخصوص خداست؛ بالاخره یکی از آن ها یعنی ابن ملجم، حضرت را به شهادت رساند. آن ها مخالف خدا و قرآن نبودند، اما چون فهم صحیح از اسلام نداشتند، چنین کردند.    آمار، دادن خیلی دشوار نیست، اما آنچه واقعیت است باید دیده شود. باید نقص ها را رفع کنیم و نقاط قوت را بشناسیم و بر آن تأکید کنیم.    افراد جوان پرانرژی و صلاحیت دار، باید اقدام به مرور این فعالیت ها در سالهای گذشته و شناخت نقاط ضعف و قوت آن کنند؛ باید تحقیقات میدانی، این کار انجام شود و نقص ها – ولو محتمل – شناسایی و برای اصلاح آن، تدبیری اندیشیده شود. در مرحله بعد نیز باید با پیشنهادهای جدید، راه برای تأثیرگذاری بهتر و بیشتر انجام شود.   خوشبختانه امروز بعد از 40 سال، آمادگی بیشتری پیدا شده تا کسانی بخواهند در این زمینه، به مدد سپاه بیایند؛ تحولاتی که در حوزه علمیه در طول این 40 سال صورت گرفته است، حوزه را کاملا متفاوت از حوزه علمیه قبل از انقلاب کرده است؛ اجمالا این که حوزه امروز، قابل مقایسه با حوزه قبل از انقلاب نیست و حوزه های امروز ما می تواند با دانشگاه های مهم دنیا، رقابت کند. به هر حال باید ارتباطاتی وجود داشته باشد تا بتوان از نیروهای مناسب حوزه، در این مسیر استفاده کرد.   منطق و متد کار فرهنگی با کار نظامی، متفاوت است؛ برخی گمان می کنند که می توان با دستور و فرمان، کار فرهنگی کرد، در حالی که چنین نیست؛ چون هر کاری باید به روش خودش انجام شود. لذا اگر خواستیم کار فرهنگی کنیم، باید لوازمش را نیز بپذیریم. از تغییرات لازم در کتاب ها گرفته تا شیوه تدریس و تبیین مطالب.    سالهای اخیر با گسترش فضای مجازی، زمینه ورود شبهات به ذهن بچه ها و جوانان و مردم به شدت فراهم شده است ؛ ابتدای خلقت حضرت آدم تا کنون، چنین فساد فکری وجود نداشته است؛ حتی بچه های کوچک در معرض این شبهات قرار گرفته اند. از سوی دیگر، سخنان برخی مسئولین نیز این معنا را می رساند که آن ها نیز به مبانی این انقلاب، باور ندارند.    یکی ازمسئولین سطوح عالی نظام، دموکراسی را اوج تفکر بشری می دانست؛ بدین معنا که هر نظریه سیاسی غیر از آن، کمتر و کهنه تر از این نظریه پیشرفته است! این شخص در جلسه ای در همین مؤسسه اظهار داشت که ولایت فقیه، از آن جهت که در قانون آمده، مورد قبول است! این یعنی چه؟ وقتی در قانون است، می توان با یک رفراندوم، قانون را عوض کرد.   برخی ولایت فقیه را دیکتاتوری می دانند، حتی برخی مسئولین در داخل هم هرچند صریحا نمی گویند، اما ته دلشان همین است و با کنایه منظورشان را می رسانند؛ طبیعتا این افراد باور ندارند که امر ولی فقیه، لازم الاجراست. آن ها خود را فهیم تر و باسوادتر از رهبری می دانند؛ چرا که دانشگاه رفته و مثلا دکترا دارند؛ اما رهبری که این مدرک را ندارد! طبیعتا نوجوان های ما نیز که دائما شبیه این افکار، به مغزشان سرازیر است، تحت تأثیر قرار می گیرند.   با این وضع اگر کاری نکنیم، نباید انتظار داشته باشیم، افرادی مثل شهید حسین فهمیده و شهید حججی در نسل بعد، تربیت شوند. طبیعتا با این شک و شبهه ها، این امر شدنی نیست.   خدا نکند روزی بیاید که ببینیم دستاوردهای انقلاب، بر باد رفته است و ما در خواب بوده ایم! آری، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؛ اگر غلطی بخواهد بکند، به دست همین خودی ها انجام می دهد؛ این که دلمان خوش باشد که اداره عقیدتی سیاسی داریم، نمی تواند جوابگوی مشکلات فکری امروز باشد. پس باید یک بازنگری در فعالیت های انجام شده در طول این چهل سال شده و برای آینده برنامه ریزی شود. ]]> سیاسی Mon, 22 Jan 2018 13:49:22 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7372/اگر-کاری-نکنیم-دیگر-شهید-فهمیده-حججی-نخواهیم مبکروفون میابل چگونه شنود می کند http://bayanema.ir/fa/doc/news/7363/مبکروفون-میابل-چگونه-شنود-می-کند مبکروفون میابل چگونه شنود می کند     برخی از بازی‌های اندروید بی سروصدا با استفاده از میکروفون خود، عادات تلویزیونی شما و یا هر چیزی را که از طریق گوشی هوشمند مشاهده می‌کنید ردیابی می‌کند.   چندی پیش گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که هکرها با نفوذ و دسترسی به اسباب بازی‌های کودکان از طریق اینترنت، توانسته‌اند میکروفون آن را فعال کرده و با کودک مکالمه کنند و همچنین صداهای محیط اطراف را ضبط و ثبت کرده اند. بر این اساس کارشناسان بر این باور بودند که اسباب بازی‌های مجهز به اینترنت قادر هستند اطلاعات متعددی از کودکان نظیر موقعیت مکانی و صداهای اطراف آنها را شنود و جاسوسی کنند و به عبارتی دیگر، شرکت‌های سازنده این اسباب بازی‌ها با مجهز کردن آنها به اینترنت، اسباب بازی کودکان را هک می‌کنند تا بتوانند اطلاعات ارزشمندی از آنها را به سرقت ببرند. همچنین با وجود اینکه این روزها بازار گجت‌های هوشمند نظیر ساعت‌های هوشمند داغ شده است، اما برخی گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که آژانس ارتباطات و فناوری آلمان استفاده از ساعت‌های هوشمند برای کودکان و نوجوانان را ممنوع اعلام کرده و از والدین آنها نیز درخواست کرد که ساعت های هوشمند کودکانشان را از آنها باز پس بگیرند. آژانس ارتباطات و فناوری آلمان علت این تصمیم را احتمال هک کردن سیستم ردیابی و GPS و همچنین احتمال شنود در این ساعت‌های هوشمند اعلام کرده است. این آژانس در تشریح این موضوع همچنین افزوده است که کودکان و نوجوانان بسیاری در معرض خطر هک شدن سیستم ساعت‌های هوشمندشان قرار دارند که در این باره، والدین و مدارس نقش پررنگی را ایفا خواهند کرد و موظف هستند که بازرسی و پیگیری های بیشتری داشته باشند. اکنون در جدیدترین خبرها اعلام شده که برخی از بازی‌های گوشی‌های هوشمند هم در حال گوش‌دادن به چیزی‌هایی‌اند که از طریق میکروفون گوشی دریافت می‌شوند. اما آنچه که شما می‌گویید را درک نمی‌کند. درعوض، آنها تلاش می‌کنند تا آنچه را که شما در حال تماشا هستید را بشنوند.  این چیزی‌ است که برنامه‌های گوشی‌های هوشمند تا حدودی انجام می‌دهند: میکروفون با دسترسی به آنچه شما تماشا می‌کنید، تبلیغاتی که شما می‌شنوید و هرآنچه که می‌بینید را مورد استفاده قرار می‌دهد. اما، با این عمل ممکن‌ است به اطلاعات‌ سری و محرمانه مصرف‌کنندگان دست‌ یافت. بیش از ۲۵۰ بازی در فروشگاه Google Play شناسایی شده که فقط از یک نوع خاصی از نرم‌افزار برای نظارت بر عادات تلویزیونی کاربران استفاده می‌شود. البته اکثر برنامه‌ها، اطلاعات خود را افشا نمی‌کنند و آنها را پشت یک دکمه "بیشتر بخوانید" پنهان می‌کنند. اگر شما هشدار اولیه را از دست دهید، پس از باز کردن برنامه، متوجه نمی‌شوید که چه اتفاقی افتاده‌ است. به عنوان مثال بازی پازل Endless ۹*۹، بلافاصله پس از نصب، دسترسی به موقعیت مکانی و دسترسی به میکروفون شما را درخواست می‌کند. در ادامه با ورود به تنظیمات بازی می‌توان، جزئیات تماشای تلویزیون را ردیابی کرد تا از این طریق به محتوا و تبلیغات مربوط به تلویزیون دست‌ یافت. به گفته بسیاری از کارشناسان نرم‌افزارهای اندرویدی، با استفاده از یک سری نرم‌افزار مشابه، مانند SilverPush، نیاز است که کاربران نوع اطلاعات خود را به نرم‌افزار اعلام کنند. از این رو مجموعه‌ای از اطلاعات کاربران در اختیار نرم‌افزار قرار می‌گیرد. بر اساس اطلاعت سایت پلیس فتا، در مورد جمع‌آوری داده‌ها توسط این برنامه‌ها به کاربران هشدار داده‌ نشده، درحالی که برنامه‌های شناسایی‌شده، حتی اطلاعات پنهان را هم می‌توانند ارائه دهند. از طرفی، توصیفِ افشای اطلاعات یک فایل ویدیویی درYouTube، هیچ‌گاه قابل قبول نیست، زیرا هر بیننده‌ای ممکن‌است آن را ببیند. از آنجا که مردم می‌توانند این بازی‌ها را بدون مشاهده افشاگری دانلود کنند، مسائل مشابهی ممکن است به وجود آید. به گفته کارشناسان، برخی از این برنامه‌ها حتی پس از بسته شدن نیز، نظارت بر میکروفون گوشی را ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد که اکثر این برنامه‌ها بر روی اندروید و برخی App Storeها قرار دارند. هر دو شرکت اپل و گوگل نیاز به برنامه‌هایی برای درخواست دسترسی به میکروفون دارند، پس کاربران باید مجوز گوش دادن از طریق میکروفون را، قبل از اینکه برنامه شروع به کار کند به آن بدهد، اما هیچ‌گاه مشخص نیست که آیا برنامه‌ها حتی بدون آن مجوز هم کار خواهد کرد. برای سال‌ها، فرضیات توطئه‌انگیز زیادی در مورد برنامه‌های بزرگ به ویژه فیس بوک وجود داشته که از میکروفون گوشی‌های هوشمند به منظور گوش دادن به آنچه که مردم می‌گویند، استفاده می‌کرد و سپس تبلیغات خود را بر اساس مکالمات به دست آمده به نمایش می‌گذاشت. اگرچه این برنامه‌ها می‌توانند همه چیز را بشنوند، اما آنها فقط باید یک صوت قابل تشخیص، نظیر نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و تبلیغاتی را که بعداً برای هدف قراردادن تبلیغ استفاده می‌کنند، گوش دهند. البته هر چند این رفتار خوشایند نیست، اما حداقل درصد خطر و ترس آن کمتر است.   در پایان می‌توان گفت که فیس بوک و برنامه‌هایی نظیر آن، نیازی به گوش دادن ندارند. زیرا در حال حاضر اطلاعات زیادی از داده‌ها را در وب‌سایت و  برنامه‌های خود و حتی در سایت‌ها و برنامه‌های دیگر که در تبلیغات‌شان قرار می‌گیرند، ردیابی می‌کنند ]]> فرهنگی و اجتماعی Mon, 22 Jan 2018 11:36:22 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7363/مبکروفون-میابل-چگونه-شنود-می-کند چرا تلگرام در خارج از ایران محبوبیت ندارد؟ http://bayanema.ir/fa/doc/news/7361/چرا-تلگرام-خارج-ایران-محبوبیت-ندارد        چرا تلگرام در خارج از ایران محبوبیت ندارد؟ پیام رسان تلگرام، در کشورهای محدودی که شاید تعدادشان به انگشتان یک دست هم نرسد، از محبوبیتی برخوردار است. به گزارش باشگاه خبرنگاران پیام رسان تلگرام از اوت سال 2013 روند رو به رشد خود را شروع کرد و در فوریه سال 2016 به بزرگترین جهش خود در جذب مخاطب رسید. بر اساس گزارشات منتشر شده در اوایل سال 2017 تلگرام در بین پیام رسان ها دنیا در رده های انتهای قرار گرفته بود. بر اساس آمار منشر شده پیام رسان تلگرام از بین 22 پیام رسان محبوب دنیا با 100 میلیون کاربر فعال در رتبه 20ام قرار دارد؛ از طرفی در ماه اولیه سال 2017 با تایید خبر افزایش تعداد کاربران فعال ماهانه تلگرام به بیش از  100 میلیون از سوی مدیران تلگرام و بررسی ترافیک دامنه اصلی  تلگرام خواهیم دید ورودی 30درصدی دامنه اصلی این سایت متعلق به ایران است. بعد از ایران بیشترین ورودی به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه با 9.5 درصد، ایتالیا 6 درصد، آمریکا 4.6 درصد و آلمان 4.5 درصد است. آمار بالا حکایت از محبوبیت نداشتن تلگرام بین کاربران فضای مجازی در خارج از ایران دارد؛ از طرفی اعمال محدودیت های زیاد از طرف دولتمردان خارجی یکی دیگر از دلایل محبوبیت نداشتن تلگرام در خارج از ایران عنوان می شود. در ادامه به دلایل نداشتن محبوبیت پیام رسان تلگرام در خارج از ایران خواهیم پرداخت: تلگرام قلب تروریست جهان سال گذشته و با افزایش عملیات های گروه تروریستی داعش در قلب اروپا، دولتمردان اروپایی نگرانی خود را از ترویج برخی پیام رسان ها از جمله تلگرام اعلام کردند؛ مخصوصا کشور فرانسه که تبدیل به کانون عملیات انتحاری داعش شده بود تصمیمات جدی تری برای مقابله با برخی پیام رسان ها اتخاذ کرد. فرانسه بعد از عملیات انتحاری متعددی که در خاک این کشور انجام شد، تصمیم گرفت قابلیت رمزگذاری نرم افزارهای پیام رسان موبایلی را محدود کند. در همان روزها وزیر کشور فرانسه در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود از تلاش بین المللی برای مجبور کردن پیام رسان ها برای تبعیت از دادخواست قضایی به منظور ارائه اطلاعات کاربران خبر داد. در این نشست وزیر فرانسه از تلگرام به عنوان نرم افزار محبوب داعشنام برد تا مردم خود را از این پیام رسان خطرناک دور کند. طبق گفته رسانه های غربی، در عملیات انتحاری انجام شده در اروپا ، تلگرام نقش اساسی در تبادل نظر گروههای تروریستی داشت. همین صحبت ها  و موارد منتشر شده از استفاده داعش از این نرم افزار در جهت انجام عملیات انتحاری در اروپا، باعث شد تا مردم کشورهای غربی بیشتر از پیش از این پیام رسان دوری کنند. عدم همکاری شبکه تلگرام برای مبارزه با تروریسم با پلیس اتحادیه اروپا رئیس پلیس اتحادیه اروپا در خصوص عدم همکاری تلگرام  در مبارزه با تروریست گفت: "برخی از پیام رسان ها به سادگی با ما همکاری نمی کنند، به عنوان مثال تلگرام بیشتر از همه برای ما مشکل می سازد".  تلگرام همکاری اندکی با ما دارد که قابل مقایسه با همکاری های فیس بوک، توییتر و برخی دیگر شبکه های اجتماعی با ما نیست. از طرفی روزنامه تایمز نیز ادعا می کند گروه داعش از تلگرام و خدمات رایگان این نرم افزار برای تبلیغات و استخدام نیروی داوطلب استفاده می کند.  انتشار سهل اخبار جعلی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درماه  گذشته بارها به موضوع گسترش اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی اشاره کرده و از قصد خود برای معرفی لایحه‌ای برای مبارزه با آنها خبر داده است. مکرون در ماه گذشته و در خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های اجتماعی به ابزارهایی برای ارائه اطلاعات نادرست و راه‌اندازی هجمه‌های تبلیغاتی علیه شخصیت‌های صنف‌های مختلف تبدیل شده‌اند، خواستار مسدود کردن آنها شد. همین سخنان ماکرون کافی بود تا جعلی بودن اخبار تلگرام در کشور فرانسه بیش از پیش ثابت شود. همین دلایل کافی است تا پیام رسان تلگرام در بین کشورهای غربی بدون محبوبیت تلقی شود؛ قطعا همکاری نکردن مدیر تلگرام با سران کشورهای اروپایی جزء دلایل اصلی محسوب می شود که مردم اروپا علاقه به حضور در این پیام رسان ندارند. اتحادیه اروپا در روند استفاده از شبکه های اجتماعی در نظر دارد محدودیت سنی بگذارد. محدودیت های که کودکان در استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک و اسنپ چت باید از والدین خود کسب اجازه کنند. به گفته برخی کارشناسان احتمال می رود مرز سنی استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بالاتر از 16 سال خواهد بود. دولت سوئد قرار است طرح "دستور العمل حفاظت از داده" و محدودیت سنی در استفاده از شبکه های اجتماعی را که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده را بررسی کند. تلگرام جزء پیام رسان هایی محسوب می شود که با هرگونه محدودیتی مخالف است؛ از این رو و با توجه به عدم همکاری این پیام رسان با سران دولت های اروپایی در مبارزه با تروریست، محبوبیتی بین مردم ندارد. همه این ها کافی است تا مردم کشورهای غربی از این نرم افزار فاصله بگیرند. حال سوال اساسی اینجاست، چرا پیام رسانی که توسط دولتمردان و همچنین مردم کشورهای غربی و به نوعی جهان اول طرد شده است در ایران به این شکل محبوبیت دارد؟! ]]> فرهنگی و اجتماعی Mon, 22 Jan 2018 11:27:49 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7361/چرا-تلگرام-خارج-ایران-محبوبیت-ندارد رقاص معروف فتنه ۸۸ در جشنواره فجر انقلاب می‌رقصد http://bayanema.ir/fa/doc/news/7359/رقاص-معروف-فتنه-۸۸-جشنواره-فجر-انقلاب-می-رقصد        رقاص معروف فتنه ۸۸ در جشنواره فجر انقلاب می‌رقصد + عکس و فیلم جناب فرهاد مهندس پور قرار است جشنواره را به نفع ولنگاری مهندسی کنند و روی صحنه آوردن معارضان کوچ کرده از ایران و کسانی که به فجر جمهوری اسلامی دهن کجی می‌کنند،بخشی از مهندسی خاص ایشان است؟! به گزارش مشرق،‌ در طول چهارسال اخیر در جشنواره‌ جهانی فجر شاهد چهره‌هایی مثل «فابریس پوشو» مدیر و سردبیر ضد ایرانی بخش مستند شبکه ARTE بودیم که در تهران برایش جشن تولد برگزار کردند. مدیر شبکه‌ای که سیاه‌ترین و ضد ایرانی‌ترین مستندهای ساخته شده در ایران را با قیمت‌های غیر متعارفی می‌خرید و شبکه آرته در طول ۱۶ سال اخیر در سیاه نشان دادن فضای اجتماعی و سیاسی کشورمان سنگ تمام گذاشت. از سوی دیگر مجری اتاق خبر شبکه «من و تو » (نزدیک به فرقه بهاییت) در همان جشنواره جهانی فجر به عنوان میهمان ویژه حاضر شد و پرویز جاهد منتقد سینمایی شبکه بی‌بی‌سی فارسی حضور پررنگی در این جشنواره داشت. اما این روند درهای باز یا به عبارتی بی درو پیکری عرصه فرهنگ یا به تعبیر حضرت آیت الله خامنه‌ای ولنگاری فرهنگی پایانی ندارد؟ روز گذشته در جشنواره تئاتر فجردر سالن ایرانشهر نمایشی با عنوان تنهایی پر هیاهو ،برداشتی آزاد از رمانی با همین نام از بهومیل هرابا به صورت پرفورمنس و با حرکات موزون (رقص)،  توسط افشین غفاریان اجرا و کارگردانی شد. اما حضور این رقاص معروف، با تعجبی همگانی توام بود و گویا حضور غفاریان در ایران کاملا برنامه ریزی شده بود. مشخص نیست پس چهار سال جنجال آفرینی سیاسی غفاریان در رسانه‌های معاند، حضور و اجرای نمایش توسط او در جشنواره فجر انقلاب چه ضرورتی داشته است. افشین غفاریان کیست؟ در هیاهوی وقایع با دوران پسافتنه ۸۸ ، رسانه‌های معارض هر جنبده‌ای که اندک حرکت نمایشی ضد ایرانی از خود نشان می‌داد را به عنوان هنرمند معرفی می‌کردند. برای نخستین بار صدای آمریکا از  افشین غفاریان به عنوان هنرمند معترض تئاتر و رقص رونمایی کرد. افشین غفاریان در سال ۱۳۸۸  برای اجرای نمایش به آلمان رفت و پس از پایان نمایش  در حرکتی نمایشی  به سرکوب دروغین مردم در ایران اعتراض کرد.  غفاریان که رقصیدن را توسط سایت یوتیوب یاد گرفته و سال‌ها در بیابان‌ها  به تمرین رقص و اجرا مشغول بود از موج سیاسی ۸۸ ،نهایت بهره را برد و به عنوان هنرمند سیاسی معترض، روی صحنه تئاتر، فعالیت تبلیغاتی علیه نظام را آغاز می‌کرد. این روایت را بهنود مکری مجری صدای آمریکا به صورت رسمی در برنامه شباهت صدای آمریکا تصدیق می‌کند و بارها تلویزیون صدای آمریکا اعلام کرده به ایران باز نخواهد گشت. غفاریان در ایران رقصنده‌ای زیرزمینی بود اما با اعزام به آلمان در سال ۱۳۸۸ تبدیل به فعالی سیاسی علیه نظام شد و دامنه فعالیت سیاسی تبدیل به یک فیلم سینمایی شد.از زندگی افشین غفاریان به عنوان یک رقاص زیرزمینی ، فیلمی با عنوان «رقصنده بیابان» ساخته می‌شود. فیلمی بیوگرافیک که از زندگی او به عنوان فعال سیاسی علیه جمهوری اسلامی پرده برمی‌دارد. در فیلم «رقصنده بیابان» که روایت آن توسط غفاریان در اختیار کمپانی فیلمسازی بشدت سیاسی «سناتور»  قرار گرفته، فیلمی ضد  ایرانی با تم ضدیت علیه جمهوری اسلامی و حتی بزرگان سیاسی و مذهبی ایران ساخته می‌شود ودر صحنه‌ای به صورت خاص بارها و بارها رهبران سیاسی و بزرگان مذهبی به تمسخر گرفته می‌شوند. این فیلم به  صورت گسترده در اروپا و آمریکا اکران شده و  فیلمی درباره یک رقصنده زیرزمینی با غلظت سیاسی فراوان، برای نخستین بار در آمریکا در سینمای کنگره این کشور رونمایی می‌شود. (استناد به گزارش صدای آمریکا در ویدئوهای منتشر شده) فیلم «رقصنده بیابان» داستان واقعی افشین غفاریان (ریس ریچی) دانش آموز مشهدی است که به رقص و پایکوبی علاقه ویژه ای دارد اما برای اجرای آن محدودیت‌های بسیاری دارد بطوریکه مادرش به او می گوید هرگز نباید بر خلاف نظر افراد طرفدار حکومت رفتار کند.او با استفاده از فیلترشکن‌های مخلتف وارد سایت یوتیوب می‌شود و با دیدن فیلم‌ها و موزیک ویدیوهای مختلف از مایکل جکسون، باب فاسی، پینا بوش و میخایل باریشنیکوف رقص یاد می‌گیرد تا بتواند به بزرگترین آرزویش که وارد شدن به دنیای رقص به عنوان یک حرفه تمام وقت است برسد.   سالها می گذرد و حال افشین دانشجوی دانشگاه تهران است اما هنوز از شوق او برای اجرای رقص کم نشده است. او در زیرزمین دانشگاه خود و با کمک چند دوست علاقه‌مند دیگرش یک کمپانی رقص به راه می‌اندازد و آن‌ها با هم در خفا به تمرین می‌پردازند. یکی از این دوست‌ها الهه (با بازی فریدا پینتو، بازیگر فیلم برنده اسکار «میلیونر زاغه نشین») است که مانند مادر فقیدش شدیدا به هروئین مبتلاست و آینده روشنی برای خود نمی‌بیند. بعد از گذر زمان و وقتی که آن‌ها در حرفه خود مهارت بیشتری پیدا می‌کنند، افشین تصمیم به اجرای یک کنسرت می‌گیرد، آن هم در تنها مکانی که امکان اجرای همچین برنامه‌ای موجود است: صدها کیلومتر خارج از پایتخت کشور و در مرکز صحرا. با وجود تمام خطرها، جمعیتی برای تماشای اجرای او به صحرا سفر می‌کنند و او لقب رقصنده بیابان را به دست می‌آورد. فضای روایت فیلم  در پس‌زمینه اتفاقات انتخابات سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ایران اتفاق می‌افتد. افشین بی وقفه تلاش می‌کند استاد هنر و رقص پیدا کند بالاخره موفق می شود در «مرکز هنری صبا» رقصیدن را بیاموزد تا اینکه یک روز بسیجی‌ها کلاس را تعطیل می‌کنند و شیشه های کلاس رقص آنان را می شکنند و به آنها برچسب جاسوس آمریکایی بودن می زنند. وقتی افشین با این صحنه مواجه می شود با استادش سئوالی مطرح می‌کند که چرا آنها (بسیجی ها) از ما متنفرند؟ استادش در پاسخ می گوید: «به خاطر اینکه ما هنر را می آموزیم و آموزش می دهیم.» و باز هم این جمله در جای جای فیلم تکرار می شود که «جمهوری اسلامی از هنر و هنرمند متنفر است»! با اتکا به همین بخش از فیلم اگر جمهوری اسلامی از هنر و هنرمند متنفر است، چطور به فردی که روی موج سیاسی رخداهای ۸۸ سوار شده و در رسانه‌های معارض بارها جمهوری اسلامی را متهم به سرکوب گری کرده و با اکران فیلم «رقصنده بیابان» به رقاص فتنه ۸۸  معروف شده است می‌تواند در جشنواره فیلم فجر انقلاب که بنایش استوار بر اشاعه فرهنگ وهنر انقلابی است، می تواند در قالب یک نمایش با عنوان برداشت آزاد، نمایش موزون و رقص را در پایتخت ایران اجرا کند.  آیا جناب فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره تئاتر فجر قرار است جشنواره را به نفع ولنگاری مهندسی کنند و روی صحنه آوردن معارضان کوچ کرده از ایران و کسانی که به فجر جمهوری اسلامی دهن کجی می‌کنند،بخشی از مهندسی خاص ایشان است؟!  ]]> فرهنگی و اجتماعی Mon, 22 Jan 2018 11:22:44 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7359/رقاص-معروف-فتنه-۸۸-جشنواره-فجر-انقلاب-می-رقصد درباره سرطان‌ها بیشتر بدانید http://bayanema.ir/fa/doc/news/7358/درباره-سرطان-ها-بیشتر-بدانید      درباره سرطان‌ها بیشتر بدانید یک فوق‌تخصص گوارش گفت: ژنتیک، عوامل محیطی و ضایعات پیش سرطانی از عوامل دخیل در ایجاد هر بیماری از جمله سرطان است که می توان با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای از بروز سرطان پیشگیری کرد.   مژگان فروتن در توضیح غربالگری سرطان گفت: اگر ماقبل از این که دچار علائم بالینی بیماری بشویم به پزشک مراجعه کنیم و آزمایشاتی انجام بدهیم و از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم، غربالگری انجام داده‌ایم.   وی ژنتیک، عوامل محیطی و ضایعات پیش سرطانی را عوامل دخیل در ایجاد هر بیماری از جمله سرطان دانست و ادامه داد: در مورد سرطان روده بزرگ، ضایعات پیش سرطانی، پولیپ‌های آدنوماتوز هستند که به‌راحتی با کلونوسکوپی قابل مشاهده و برداشتن هستند. برخی پولیپ‌ها، شبیه قارچ و یک کلاهک و پایه دارند. اگر پایه سالم باشد، کلاهک برداشته می‌شود و نیازی به جراحی ندارد.   فروتن در ادامه تصریح کرد: در مورد معده، مخاط معده نازک می‌شود یعنی آتروفی می‌شود و بعد به سمت دیسپلازی (تغییرات سلولی) می‌رود. اگر در این مرحله عوامل خطر را بشناسیم و آنها را برطرف کنیم، از سرطان پیشگیری می‌شود. در غیر این صورت بعد از آتروفیه شدن، با سرطان مواجهه می‌شویم.   وی در خصوص افراد خطرپذیر سرطان روده بزرگ گفت: کسانی که سابقه خانوادگی این سرطان را دارند. این افراد باید از سن خیلی پایین‌تر، غربالگری شوند. افراد پرخطر، سابقه بیماری‌های گوارشی مانند پولیپ دستگاه گوارش را ذکر می‌کنند. از بیماری‌های التهابی روده، کولیت زخمی، خطر سرطانی شدن را دارد. این افراد حتما باید بررسی شوند و درمان خود را پیگیری کنند. اگر فرد مبتلا به کولیت تمام روده است، هفت سال بعد از شروع بیماری و اگر دچار کولیت سمت چپ است، ۱۲ سال بعد از شروع بیماری هر ساله یا یک سال در میان باید بررسی شوند.   این فوق‌تخصص گوارش ادامه داد: البته اگر بیماری کولیت زخمی به صورت خاموش است، یعنی اسهال و خونریزی ندارند، باز هم باید مراجعه کنند. بررسی سالانه یا یک سال در میان با روش کلونوسکوپی انجام می‌شود. اگر کسی سابقه پولیپ روده را در خانواده اش دارد هم باید مراجعه کند. اگر کسی سابقه پولیپ روده را در خود یا خانواده اش ذکر می‌کند،آن هم در سنین زیر ۵۰ سال، جزو عوامل پر خطر محسوب می‌شود و باید کلونوسکوپی انجام دهد.   وی در پاسخ به این پرسش که کسی که سابقه بیماری‌های روده مثل پولیپ و سرطان روده را در خود و خانواده‌اش ذکر نمی‌کند باید چه زمانی برای کلونوسکوپی مراجعه کند؛ افزود: باید در سنین بالای ۵۰ سال مراجعه کند. پزشک باید دستور کلونوسکوپی را بدهد. انجام آزمایش خون مخفی، عکس رنگی و کلونوسکوپی از طریق سی‌تی اسکن یا کلونوسکوپی از طریق آندوسکوپی بسته به تعامل پزشک و بیمار انجام می‌شود.   فروتن در خصوص  غربالگری سرطان معده تصریح کرد: اگر سابقه سرطان معده در زیر ۴۰ سالگی در خانواده وجود داشته باشد بقیه افراد باید غربالگری شوند در غیر این صورت ما به کسی که علامت ندارد پیشنهاد آندوسکوپی نمی‌دهیم.   وی تاکید کرد: در سرطان کیسه صفرا متاسفانه زمانی متوجه بیماری می‌شویم که نمی‌توان کاری برای بیمار انجام داد بنابراین تشخیص زودهنگام آن کمک‌کننده است.   این فوق‌تخصص گوارش در خصوص چگونگی پیشگیری از سرطان کبد، تصریح کرد: کسانی که هپاتیت B و C دارند یا کبدشان چرب است، درست است که همه آنها به سمت سرطان کبد پیش نمی‌روند، اما باید این افراد مراجعه کنند و پیگیر شوند.   به گزارش خبرگزاری مهر، فروتن در پایان توصیه کرد: غذای سالم و تازه بخورید. غذاهای کنسروی کمتر مصرف کنید. بویژه شور و ترشی و غذاهای کبابی زیاد نخورید. مصرف غذاهای حاوی نیترات و فست فود را بسیار محدود کنید. از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید. اگر اضافه وزن دارید اقدام به کاهش وزن داشته باشید هر وقت با خونریزی دستگاه گوارش مواجه شدید حتماً به پزشک مراجعه کنی ]]> فرهنگی و اجتماعی Mon, 22 Jan 2018 11:10:08 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7358/درباره-سرطان-ها-بیشتر-بدانید روستایی که مردمش یونجه می خورند (+عکس) http://bayanema.ir/fa/doc/news/7356/روستایی-مردمش-یونجه-می-خورند-عکس    داستان روستایی که مردمش یونجه می خورند (+عکس) حسین آباد و روستاهای اطرافش بی آب و علف تر از آن بودند که بتوان نام آبادی بر آنها نهاد. طوفانِ خشکسالی تمام منطقه را درنوردیده و فقر، قامت مردمانش را خمیده کرده بود. حسین‌آباد روستایی در دل کویر است که قوت‌ غالب مردمانش یونجه است و از تمام ساکنین آن فقط ۲ نفر شانس تحصیل را پیدا کرده‌اند. به گزارش عصر ایران به نقل از مهر، به روستای ده‌رضا از توابع شهر ریگان که رسیدیم، جاده ای فرعی داشت که باید آن را می رفتیم تا به دِه حسین آباد برسیم. تا چشم کار می کرد کویر بود و گاهی در جاده و بیابان سراب دیده می شد. حتی در این زمستان بی باران نیز به راحتی می توانستیم حدس بزنیم که در تابستان اینجا چه حرارتی می بارد. حسین آباد و روستاهای اطرافش بی آب و علف تر از آن بودند که بتوان نام آبادی بر آنها نهاد. طوفانِ خشکسالی تمام منطقه را درنوردیده و فقر، قامت مردمانش را خمیده کرده بود. از روستای سنی نشین ده‌رضا در یک جاده فرعی، ۴۰ کیلومتر در دل کویر جلو رفتیم که چند خانه کپری دیده شد. به آنجا که رسیدیم چند نفر از اهالی روستا به استقبال ما آمدند. نزد بزرگ ده رفتیم. با خوشرویی از ما استقبال کرد اما وقتی به او گفتیم که چند جمله ای را جلوی دوربین ما حرف بزند حاضر نشد. دلیلش را که پرسیدم گفت هرسال دهها نفر از مسئولین با دوربین به اینجا می آیند و با ما عکس می گیرند و به ما قول می دهند که آب آشامیدنی برای ما تامین کنند. جاده ما را آسفالت و کانکسی برای مدرسه بچه هایمان دایر کنند اما سالهاست هیچکدام از این وعده ها عملی نشده است.   «شیرمحمد» بزرگ‌ دِه صحبت های خود را اینطور ادامه داد: جاده‌ی ما خراب است و ما وسیله‌ی نقلیه‌ای نداریم. گاهی هنگامی که کسی از اهالی دِه مریض می شود تا سر حد مرگ می رود. ما مسیر دِه تا اولین جاده‌ای که ماشینی از آن عبور کند را با شتر تردد می کنیم. همین هفته گذشته یکی از اهالی دِه قلبش درد گرفت و ما تا به شهر رفتیم تا ماشینی را برای حملش به دِه بیاوریم فوت کرد. او می گوید: زنان ما هنگام زایمان یا سر زا می روند یا در بدترین شرایط ممکن نوزادان خود را به دنیا می آورند. هیچ ماشینی حاضر نیست از شهر به اینجا بیاید مگر اینکه حداقل ۵۰۰هزار تومان از ما کرایه بگیرد. سال گذشته از دِه پایین با شتر چندین نهال به اینجا آورده ایم ولی به خاطر کم آبی خشک شده اند. یکی از جوان‌ترهای دِه صحبت های بزرگ‌دِه را اینطور ادامه داد: قنات های این دِه حدود ۲۰سال است که خشک شده اما به ما موتور پمپی برای کشاورزی نمی‌دهند و می‌گویند شما سند زمین هایتان را ندارید. بارها به مسئولین گفته ایم که این روستای آبا و اجدادی ماست و در آن زمانها بزرگترهای ما هرگز به فکر سند گرفتن برای این برهوت خشک نبودند. وی ادامه داد: نزدیکترین مرکز درمانی، از اینجا ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و ما همیشه در دوران بارداری همسرانمان نگران این انتقال و جابجایی هستیم.   از تمام اهالی روستای حسین‌آباد فقط ۲ نفر به مدرسه می‌روند! از تمام بچه‌های این دِه فقط ۲ نفر به مدرسه می روند آن هم چون پدرشان یک موتور دارد. نزدیک ترین مدرسه به این روستا ۴۰کیلومتر فاصله دارد و دو پسر ۷و ۹ ساله از میان تمام دختران و پسران دِه ادامه تحصیل می دهند. با چند تن از زنهای این روستا به گفتگو نشستیم. آنها پیش از آب و جاده؛ دغدغه‌ی تحصیل فرزندانشان را دارند. سمیه یکی از زن‌های ده می گفت: شوهر من در زلزله ی بم زیر آوار جانش را از دست داد و از آن زندگی فقط برایم یک پسر مانده که حالا برای خودش مردی شده اما هیچوقت فرصت درس خواندن را پیدا نکرد. او اکنون ۱۵ساله است و گاهی به همراه دایی هایش در زمین های کشاورزی دیگران کار می کند. سمیه می گوید تا حالا هیچ پزشکی یا ماموری از مراکز بهداشت برای دیدن ما نیامده است. شنیده ایم که آنها روستاهای نزدیک شهر را سرکشی می کنند اما هرگز به اینجا نیامده اند سمیه می گوید تا حالا هیچ پزشکی یا ماموری از مراکز بهداشت برای دیدن ما نیامده است. شنیده ایم که آنها روستاهای نزدیک شهر را سرکشی می کنند اما هرگز به اینجا نیامده اند. بیماری های هرچند معمولی در بدن ما کهنه می شود. خیلی از اهالی دِه بر اثر یک سرماخوردگی ساده، نفس تنگی گرفته اند زیرا حتی یک قرص هم برای درمان پیدا نمی شود. سمیه با اشاره به زن دیگری به نام فاطمه گفت: روزهای آخر دوران بارداری به پراضطراب ترین روزهای زندگی هر زن تبدیل می شود. از فاطمه که سن و سالش را پرسیدم. با یک مکث طولانی و اندکی فکر کردن گفت ۳۰ ساله ام. فاطمه شش بچه داشت که بزرگترین آنها ۱۲ساله و کوچکترین آنها ۲ ساله است. فاطمه می گفت از تمام بچه های دهِ حسین آباد، فقط ۲تا از پسران من به مدرسه می‌روند آن هم چون شوهرم یک موتور دارد و می تواند هر روز آنها را به مدرسه برساند. فاطمه ادامه داد: شوهرم مدت هاست که بیکار است. قبلا در زمین های کشاورزی دیگران کار می‌کرد که آنها هم بعد از خشکسالی دیگر کشت نکردند. فاطمه می گفت: البته ما چون شناسنامه داریم یارانه می گیریم و زندگی‌مان را می گذرانیم. بعضی از اهالی دِه حتی شناسنامه هم ندارند. ما اگر یارانه نگیریم از گرسنگی می‌میریم. بچه هایمان را با همین اندک یارانه بزرگ می کنیم. از فاطمه پرسیدم که دلت می‌خواهد بچه هایت به شهر بروند،جواب داد: زندگی در شهر پول می‌خواهد که ما نداریم. دلم می‌خواهد بچه‌هایم در کنار خودمان زندگی کنند. اگر زمین های آبا و اجدادی ما را به ما پس دهند و موتور پمپی اینجا دایر کنند، کشاوزی رونق می‌گیرد و مردم دِه از بیکاری نجات پیدا می‌کنند.   یونجه قوت‌غالب اهالی حسین‌آباد مردم این روستا آب آشامیدنی ندارند و از اندک آبی که برای کشت و کار به آنجا می‌رسد استفاده می کنند. اهالی دِه حسین آباد در کنار کپرهایشان چند صد متر مربع یونجه کاشته اند. مردم این دِه از آب غیرقابل شرب استفاده می کنند، تخم مرغ و یونجه قوت غالب مردم این دِه به‌شمار می آید. مقداری از یونجه های کاشته شده را برای حیوانات و مقداری هم را برای مصرف خود کنار می گذارند. هر خانوار حدود ۷ راس گوسفند داشتند که بعضا دام هایشان هم برای ارباب بود. دام ارباب یعنی دام هایی که توسط فرد دیگری به آنها داده شده که از آنها نگهداری کنند. روستای حسین آباد در انتهای یکی از جاده های فرعی روستای ده‌رضا است. اینجا آبی برای حمام وجود ندارد. اهالی این روستا چند هفته ای یک بار به حمام می روند، سرویس بهداشتی ندارند و برای دستشویی به صحرا می روند. به علت تعریق زیاد و شستشوی دیر به دیر لباسها، بعضا به بیماریهای قارچی مبتلا شده اند. یکی دیگر از علت بیماریهای قارچی و اسهال و استفراغ اهالی دِه ، استفاده از آب غیرقابل شرب و نداشتن سرویسهای بهداشتی حتی در حد همان روستا است. اگرچه ازدواج های فامیلی و نزدیک در بین آنها رواج داشت اما خوشبختانه اثری از بیماری تالاسمی در آن اطراف دیده نمی شد. ]]> فرهنگی و اجتماعی Mon, 22 Jan 2018 10:54:48 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7356/روستایی-مردمش-یونجه-می-خورند-عکس فضای فکری و رفتاری مردم را با برخی برنامه‌ها عوض کردند http://bayanema.ir/fa/doc/news/7350/فضای-فکری-رفتاری-مردم-برخی-برنامه-ها-عوض-کردند به گزارش خبرگزاری بیان ما به نقل از فارس - آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری در جلسه درس اخلاق با بیان اینکه بانوان طلبه در معنویت سازی جامعه نقش کلیدی می‌توانند داشته باشند، اظهار کرد: تک‌تک انسان‌ها تشکیل‌دهنده جامعه هستند و حضور خوبان در کنار یکدیگر می‌توانند در جامعه تأثیرگذار باشد؛ بنابراین شما باید در معنویت بخشیدن به جامعه پیش‌قدم باشید. وی بیان کرد: افرادی که از فراهم بودن شرایط تحصیل علوم دینی استفاده نمی‌کنند، در روز قیامت باید پاسخگو باشند؛ فردای قیامت از عمر انسان، جوانی و نشاط انسان، مال و دارایی انسان و محبت ما نسبت به اهل بیت (ع) سؤال می‌شود. عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: فردای قیامت شاید سؤال کنند که چرا از فرصت طلایی اعلام ثبت نام جامعة‌الزهرا (س) استفاده نکردید؟ چرا در مراکز علمی حوزوی حضور نیافتید و چرا با احکام دین بیگانه بودید؟ وی تصریح کرد: در این دنیا، انسان باید عالم یا متعلم یا مستمع و یا محب اهل بیت (علیهم‌السلام) باشد، اگر انسان در این چهار جرگه قرار نگیرد، هلاک حتمی است. حسینی‌بوشهری اظهار کرد: بسیاری انسان‌ها وارد حوزه شدند و دست خالی رفتند، بسیاری هم چون علامه طباطبایی‌ها و مطهری‌ها و مراجع و علمای بزرگ ما به مدارج والا راه یافتند. امام جمعه قم یادآور شد: متأسفانه امروز برخی از برنامه‌ها به‌گونه‌ای است که فضای فکری و رفتاری مردم را عوض کردند، در گذشته به نماز عشاء «نماز خفتن» می‌گفتند، افراد پس از نماز عشاء می‌خوابیدند و صبح زود برای اعمال عبادی و مستحبی برمی‌خاستند اما امروز به صورت شبانه‌روز، وقت مردم را با فیلم، سریال، فضای مجازی و غیره پر کردند. ]]> سیاسی Mon, 22 Jan 2018 10:14:43 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7350/فضای-فکری-رفتاری-مردم-برخی-برنامه-ها-عوض-کردند عوارض خوابیدن در هنگام غروب http://bayanema.ir/fa/doc/news/7347/عوارض-خوابیدن-هنگام-غروب عوارض خوابیدن در هنگام غروب باید بدانیم که "خوابیدن در هنگام غروب آفتاب" معروف به خواب هلاکت است و عوارض متعددی را به همراه دارد. در منابع و دستورات طب سنتی، دستورالعمل‌هایی برای نحوه و زمان خواب آمده است که دانستن این موارد بسیار ضروری است. باید بدانیم که "خواب هنگام غروب آفتاب" معروف به خواب هلاکت است و این عوارض را به همراه دارد: ـ. کند ذهنی ـ. فراموشی ـ. افسردگی ـ. سکته مغزی ـ. حملات تشنجی ـ. کوتاهی عمر لازم به ذکر است که از دیدگاه طب ایرانی، "خواب روز" برخلاف خواب شب از عوامل بدی رنگ پوست و ایجاد بیماری‌های پوستی به‌علت عدم هضم غذاها به‌هنگام روز محسوب می‌شود. همچنین رابطه لک و جوش‌های پوستی و خواب رابطه بسیار تنگاتنگی است، زیرا خواب، بهترین زمان برای فرآیند هضم غذا است و بخش عمده مواد زاید و خام که در اندام‌های مختلف انباشته شده در این زمان هضم یا در ادامه دفع می‌شود در واقع یک خواب مناسب، امکان دفع مواد زائد بدن و داشتن یک زندگی سالم را نوید می‌دهد ]]> فرهنگی و اجتماعی Mon, 22 Jan 2018 07:30:59 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7347/عوارض-خوابیدن-هنگام-غروب تصادف قطار با یک مانع http://bayanema.ir/fa/doc/news/7346/تصادف-قطار-یک-مانع عکس/ تصادف قطار با یک مانع در حادثه برخورد قطار با مانعی در ایستگاه راه آهن در شمال غرب سیدنی استرالیا 16 نفر مصدوم شدند. ]]> فرهنگی و اجتماعی Mon, 22 Jan 2018 07:28:02 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7346/تصادف-قطار-یک-مانع اختلاف درمحاسبه جمعیت بیکار http://bayanema.ir/fa/doc/news/7343/اختلاف-درمحاسبه-جمعیت-بیکار مهر گزارش می‌دهد؛ اختلاف درمحاسبه جمعیت بیکار/وقتی آمارباواقعیت جامعه همخوانی ندارد هر چند طبق آمار رسمی،جمعیت بیکار کشور حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام می شود اما کارشناسان، این میزان را بسیار بیشتر اعلام می کنند و این موضوع طی سال‌های اخیر محل اختلاف نظر بوده است. به گزارش خبرنگار مهر، پس از بحرانی شدن بیکاری به عنوان یکی از ابرچالش‌های اقتصادی دولت دوازدهم، اختلافات بر سر آمار رسمی میزان بیکاری میان دستگاههای دولتی و برخی از کارشناسان آغاز شد. به این ترتیب که هر چند بر اساس آمار رسمی مرکز آمار از گزارشهای نتایج نیروی کار، جمعیت بیکار کشور حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برآورد می شود اما برخی از کارشناسان معتقدند جمعیت بیکار کشور بسیار بیش از میزان اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران است. اگرچه مسئولان می گویند که روش‌های محاسبه آمارهای رسمی منطبق بر روش‌های بین المللی است اما برخی کارشناسان در محافل مختلف بر این باورند که این آمار با واقعیات و مشاهدات جامعه همخوانی ندارد. نکته قابل ذکر در بررسی میزان جمعیت بیکار و شاغل توجه به شاخص «جمعیت فعال اقتصادی» است که بر اساس تعاریف آماری، تمام افراد بالای ۱۰ سال (حداقل سن تعریف شده برای کار) که در تولید کالا و خدمات مشارکت داشته (شاغل) و یا از قابلیت مشارکت برخوردارند (بیکار) را شامل می شوند. به بیان ساده تر جمعیت فعال اقتصادی به مجموعه افراد شاغل و بیکاری که در سن کار قرار دارند گفته می شود. در مقابل تمام افراد در سن کاری که در هیچ یک از دو گروه شاغلان و بیکاران قرار نمی‌گیرند جمعیت غیرفعال اقتصادی محسوب می شوند. با این وجود و اگرچه آمار و اطلاعات دقیق نخستین لازمه سیاستگذاری در مسائل و موضوعات مختلف است اما همواره میزان آمار بیکاری و اشتغال بین کارشناسان و مسئولان محل بحث و اختلاف نظر بوده است. آمار منطبق بر واقعیات جامعه نیست در همین زمینه حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در مورد آمار اشتغال با یک چالش جدی در کشور مواجه هستیم و در این زمینه اقدام جدی برای ارائه آمار منطبق با واقعیات جامعه انجام نشده است. وی ادامه داد: در مباحث مربوط به آمار بیکاران، در حالیکه ما معتقدیم بیش از ۶ میلیون بیکار در کشور وجود دارد اما بر اساس آمار رسمی مرکز آمار جمعیت بیکار کشور فقط ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه ما ناگزیر به انجام اقدامات جدی در عرصه ارائه آمار و اطلاعات مربوط به بازار کار هستیم اظهار کرد: تا زمانی که اطلاعات جامعی از بازار کار ایران نداشته باشیم آمار ارائه شده در حوزه بیکاری و اشتغال نسبی هستند. امروز بازار کار کشور فاقد یک بانک اطلاعات جامع است و همچنان در این جهت گام‌های اساسی برداشته نشده است. این کارشناس بازار کار در پاسخ به این سوال که آمار جمعیت ۶ میلیونی بیکار بر چه اساس و بر چه مبنایی از سوی منتقدان اعلام می‌شود؟ گفت: در وهله نخست رشد جمعیت فعال کشور (مجموع جمعیت بیکار و شاغلِ در سن کار) طی بیش از یک دهه گذشته منطقی نیست؛ به عبارتی میزان جمعیت فعال به تناسب رشد جمعیت افزایش پیدا نکرده و این سوال اساسی ما از مرکز آمار است. هر چند مسئولان در پاسخ به این سوال، بر «جهش جمعیت فعال» تاکید دارند و این جهش جمعیتی را بیشتر مربوط به دهه ۶۰ می دانند اما این توجیه برای بسیاری از کارشناسان قابل پذیرش نیست. خروج بیشتر فارغ التحصیلان از جمعیت فعال؟! وی با یادآوری اینکه نرخ بیکاری و اشتغال از جمعیت فعال استخراج می شود، تاکید کرد: مسئولان ارائه آمار مدعی هستند از ۶ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی، ۳ میلیون نفر در جمعیت غیرفعال قرار دارند بنابراین جویای شغل نیستند اما ما این توجیه را نمی پذیریم؛ به این دلیل که فردی که در سن کار است و تحصیلات دانشگاهی دارد قطعا جویای شغل است، بنابراین چرا مسئولان مدعی هستند که ۳ میلیون از افراد در سن کار ، در جمعیت فعال قرار ندارند. حاج اسماعیلی با بیان اینکه فارغ التحصیلان و جوانان قطعا باید در قالب جمعیت فعال محاسبه شوند و ما به هیچ عنوان با خروج گسترده بخش عظیمی از این افراد از جمعیت فعال موافق نیستیم، گفت: توجیه مرکز آمار از قراردادن بخش زیادی از جمعیت فارغ التحصیل و جوان کشور در جمعیت غیرفعال این است که پس از مراجعه ماموران آمار به منازل و خوداظهاری سرپرست خانوار مبنی بر درآمد مکفی، اگر فرزند این خانواده بیکار باشد، اما با توجیه اینکه خانواده به لحاظ مالی تامین است و فرزند آنها هم تمایلی به اشتغال ندارد بنابراین فرد در جمعیت غیرفعال قرار می گیرد، به این معنا که جویای شغل نیست. به این ترتیب جوانانی که غالبا بین ۲۵ تا ۳۲ سال هستند از جمعیت فعال خارج می‌شوند. جمعیت واقعی بیکاران حداقل دو برابر آمار رسمی است این کارشناس بازار کار ادامه داد: موضوع دیگر اینکه مسئولان مرکز آمار معتقدند افرادی که به عنوان جمعیت غیرفعال در نظر گرفته شده اند در مراکزی مانند کاریابی‌ها برای جذب در بازار کار اعلام آمادگی نکردند. همه این توجیهات یک انحراف جدی در محاسبه جمعیت بیکار و اشتغال ایجاد می کنند و همین موضوع منجر به یک اختلاف نظر بین منتقدان و مرکز آمار در خصوص اعلام آمار بیکاری شده است. وی تاکید کرد: از طرف دیگر، موضوعی که اطمینان ما را در خصوص تعداد بیکاران بالا نسبت به آمار مرکز آمار عینیت می بخشد بحث اشتغال ناقص است به نحوی که در این نوع اشتغال افراد کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می کنند و دنبال یک شغل تمام وقت یا شغل دوم هستند. حاجی اسماعیلی با بیان اینکه بر اساس آمار مرکز آمار حدود ۳ میلیون از جمعیت شاغل کشور، کمتر از ساعات معمول در هفته کار می کنند که تحت عنوان «اشتغال ناقص» شناخته می شود، گفت: همه این نکات نشان می‌دهند که جمعیت بیکار، حداقل ۲ برابر آمار رسمی مرکز آمار است بنابراین جمعیت بیکار کشور بسیار زیاد است که این مساله، در کف جامعه نیز مشاهده شده و محسوس است. ]]> فرهنگی و اجتماعی Mon, 22 Jan 2018 04:54:44 GMT http://bayanema.ir/fa/doc/news/7343/اختلاف-درمحاسبه-جمعیت-بیکار